toc Рубрики

УВАГА! ЗМІНИ У МИТНОМУ ОФОРМЛЕННІ ТА КОНТРОЛІ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

УВАГА! ЗМІНИ У МИТНОМУ ОФОРМЛЕННІ ТА КОНТРОЛІ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

В Україні 25 листопада 2018 року набули чинності нові правила розмитнення автомобілів на європейських номерах та змінилася система оподаткування імпорту транспортних засобів:

•              Закон України від 08.11.2018 №2612- VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів» - внесено зміни до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів.

Так, змінилася система оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів:

- звільнено від оподаткування акцизним податком операції з ввезення на митну територію України та реалізації на митній території України кузовів до автомобілів легкових, за умови подальшого виготовлення з них легкових автомобілів;

- встановлено базові диференційовані ставки акцизного податку для легкових автомобілів, у тому числі для тих, що переобладнані у легкові автомобілі з вантажних транспортних засобів і подаються для реєстрації або перереєстрації у зв’язку із зміною моделі транспортного засобу;

- зазначені базові ставки акцизного податку залежать від типу двигуна і об’єму його циліндрів;

- податкове зобов’язання з акцизного податку для кожного легкового транспортного засобу буде розраховуватися шляхом множення бази оподаткування на відповідну ставку податку із застосуванням коефіцієнтів двигуна та віку;

- встановлено ставку акцизного податку для електричних легкових транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), у розмірі 1 євро за 1 кВт/час ємності електричного акумулятора та гібридних;

- Зміни у розділі ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу

•              Закон України від 08.11.2018 №2611-VIII «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України - внесено зміни до Митного кодексу України від 13 березня 2012 року № 4495-VI зі змінами та доповненнями (далі – МКУ), зокрема в частині встановлення нових правил ввезення громадянами-резидентами транспортних засобів на митну територію України, в тому числі тих, які були ввезенні громадянами в митному режимі транзиту або тимчасового ввезення.

Зокрема:

•      відповідно до частини першої ст. 377 МКУ товари за товарними позиціями 8701 - 8707, 8711, 8716 згідно з УКТ ЗЕД, які підлягають державній реєстрації, при ввезенні громадянами на митну територію України або надходженні на митну територію України на адресу громадян у несупроводжуваному багажі або вантажних відправленнях для вільного обігу, незалежно від їх вартості, підлягають письмовому декларуванню та митному оформленню в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику,     з оподаткуванням ввізним митом за повними ставками Митного тарифу України, акцизним податком і податком на додану вартість за ставками, встановленими Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VIзі змінами та доповненнями.

•      при цьому відповідно до Закону № 2612 розд. XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ доповнено пп. 9 прим. 2 та 9 прим. 3, згідно з якими тимчасово, протягом 180 днів з дня набрання чинності Законом № 2612, митне оформлення транспортних засобів для їх вільного обігу на митній території України, що класифікуються за кодом товарної позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД та ввезені на митну територію України в період з 1 січня 2015 року до дня набрання чинності Законом № 2612 і перебувають у митних режимах тимчасового ввезення або транзиту, здійснюється з виконанням митних формальностей відповідно до тимчасового порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

•      до набрання чинності тимчасовим порядком, визначеним абзацом першим п. 9 прим. 2 розд. ХХІ МКУ, митне оформлення транспортних засобів для їх вільного обігу на митній території України, що класифікуються за кодом товарної позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД, здійснюється в порядку, передбаченому законодавством.

•      внесено зміни до Закону України від 06 липня 2005 року № 2739-IV «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» із змінами і доповненнями, відповідно до яких при ввезенні для постійного користування транспортних засобів, що були в користуванні, підтвердження відповідності екологічним нормам ЄВРО 5 не вимагається.

Протягом 180 днів з дня набрання чинності Законом № 2612 митне оформлення транспортного засобу, що класифікується за кодом товарної позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД та щодо якого не дотримані строки та умови (вимоги) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, здійснюється за умови сплати належних митних платежів та добровільної сплати до державного бюджету фізичною особою, яка є власником такого транспортного засобу або уповноважена розпоряджатися ним та декларує такий транспортний засіб для вільного обігу на митній території України, коштів у сумі, що дорівнює розміру п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Здійснення митного оформлення транспортного засобу з дотриманням умов, визначених абзацом першим п. 9 прим. 3 розд. ХХІ МКУ, звільняє осіб, відповідальних за дотримання строків та умов (вимог) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, від адміністративної відповідальності, передбаченої ст. ст. 470, 481 та 485 МКУ, за порушення митних правил стосовно транспортного засобу, щодо якого не дотримані строки та умови (вимоги) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту. Отже, до 24 травня 2019 року можна офіційно оформити автомобіль без штрафу, після цієї дати власників притягнуть до відповідальності згідно чинного законодавства.

Певним наслідком введення в дію вищезазначених законів з 25 листопада 2018 року є нова схема уникнення сплати митних платежів: масова постановка власників авто на єврономерах на тимчасовий консульський облік при Генконсульствах України за кордоном, що дає право на багаторазовий перетин кордону без розмитнення автомобілів. Постановка на тимчасовий консульський облік при генконсульствах України за кордоном дає змогу українцям - власникам транспортних засобів на іноземній реєстрації здійснювати багаторазовий (кожні п’ять днів), а також транзитний (до 10 днів) перетин кордону, а також право на перебування такого автомобіля в Україні без виїзду за кордон до 60 днів.

В Україні терміново потрібно внести зміни до відповідних нормативних актів, аби консульський облік жодним чином не був прив’язаний до ввезення транспортних засобів.

Урядом затверджено Тимчасовий порядок виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення транспортних засобів, ввезених громадянами в період з 1 січня 2015 року до 25 листопада 2018 року для їх вільного обігу на території України.

З метою інформування ДФС України розробила презентаційні матеріали, з якими варто ознайомитися:

Умови ввезення громадянами транспортних засобів з іноземною реєстрацією http://sfs.gov.ua/media-tsentr/prezentatsiyni-materiali/359943.html

Розрахунок митних платежів з транспортних засобів на іноземній реєстрації бувших у використанні http://sfs.gov.ua/media-tsentr/prezentatsiyni-materiali/358686.html

Інформація щодо кількості організованих місць митного оформлення транспортних засобів громадян (Завантажити) http://sfs.gov.ua/baneryi/mitne-oformlennya

Олена Мошинська: Затримка в оформленні автомобілів на єврономерах найчастіше відбувається через відсутність у громадян необхідних документівhttp://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/361993.html

Порядок митного оформлення автомобіля, ввезеного на митну територію України громадянином в митному режимі транзиту або тимчасового ввезення http://if.sfs.gov.ua/diialnist/ya-mayu-pravo!/359298.html

Затверджено Тимчасовий порядок розмитнення транспортних засобів з іноземною реєстрацією http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/361806.html

Тимчасовий порядок митного оформлення транспортних засобів на іноземній реєстрації http://sfs.gov.ua/media-tsentr/prezentatsiyni-materiali/361885.html

Прийняттям Закону України №2628-VIIIвід 23.11.2018
«Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших законодавчих актів щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» Верховна Рада України продовжила на 4 роки пільговий режим ввезення електрокарів - без сплати податку на додану вартість (ПДВ) та акцизу. Тепер пільгова ставка діє до кінця 2022 року. Дія цієї норми мала закінчитися 31 грудня 2018.

Відбулися й зміни у практиці здійснення митницями контролю за правильністю визначення митної вартості транспортних засобів, зокрема використання іноземних каталогів програмного продукту SchwackeNet, IncuranceAutoAuctions та інформації сайту інтернет-аукціону Copart.com для цілей визначення митної вартості транспортних засобів. Зокрема, їх використання у якості основних джерел та додаткових сайтів з ціновою інформацією щодо транспортних засобів задля оцінки ризику недостовірності заявленої фактурної вартості товарів та за відсутності підтверджуючих документів пропонується у науково-технічній роботі «Вдосконалення контролю правильності визначення митної вартості транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України», яка виконувалася відділом дослідження митних зобов’язань Науково-дослідного центру митної справи НДІФП УДФСУ протягом 2018 року. Зокрема, за результатами проведеного дослідження розроблено пропозиції до нормативно-правових актів щодо вдосконалення контролю за правильністю визначення митної вартості транспортних засобів, зокрема щодо:

•              актуалізації наказу ДМСУ від 13.10.06 № 885 «Про забезпечення контролю за правильнiстю визначення митної вартостi транспортних засобiв, вузлiв та агрегатiв»;

•              змін до чинної редакції підпункту 8 частини 3 статті 53 МКУ щодо визначення критеріїв до експертних організацій, які уповноважені надавати висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, а також вимоги до оформлення зазначених висновків та створення реєстру експертних організацій;

•              змін до чинної редакції статті 567 МКУ щодо повноважень органів доходів і зборів України на взаємний обмін інформацією із уповноваженими або митними органами зарубіжних держав, у тому числі не в рамках чинних міжнародних угод;

•              Пам’ятка для користувача послугою з визначення оціночної вартості транспортного засобу, яка призначена для інформування декларантів та уповноважених ними осіб щодо змістового наповнення та вимог до складання звітів про оцінку транспортних засобів, які підтверджують їх вартість та надаються при здійсненні митного контролю та митного оформлення;

•              Методичні рекомендації щодо контролю за правильністю визначення митної вартості транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, які містять розгорнутий алгоритм здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості транспортних засобів із врахуванням специфіки експертного оцінювання вартості транспортних засобів та характеристику основних інформаційних довідників, що використовуються у даній сфері.

Варто зауважити щодо повноцінне використання іноземних каталогів типу Schwacke для цілей визначення митної вартості навіть за 6 методом заборонено Угодою СОТ і МКУ. Так, стаття 64 МКУ зазначає, що «Митна вартість імпортних товарів не визначається згідно із положеннями цієї статті на підставі:

…3) ціни товарів на внутрішньому ринку країни-експортера».

Поряд з цим, відповідно до рекомендацій ВМО (PRACTICALGUIDELINESFORVALUATIONCONTROLhttp://bloginside.in.ua/wp-content/uploads/2018/12/16-Practical-Guidelines-for-Valuation-Control-2015-FINAL-EN.pdf ) при визначенні вартості автотранспортних засобів, які були у користуванні, це можна здійснювати як виходячи з каталожної ціни імпортованого транспортного засобу тієї ж марки та моделі, якщо такі є, так й можна використовувати саме каталоги країни ввезення, і від ціни авто (порівняного за параметрами) на українському ринку вживаних авто віднімати відповідні компоненти (митні платежі, транспорт тощо). ВМО зазначає, що якщо у нас є довідкова ціна наприклад за SchwackeNet, то посадова особа митниці ДФС має враховувати технічний стан, додаткові опції, пробіг  транспортного засобу тощо. При цьому відповідно до застережень використання довідників у довідкових цілях має застосовуватися ціна транспортного засобу нетто, а не брутто, оскільки вона включає податки, які повертаються в країні експорту.